Youmag.gr
Η Γραμμή Μεταξά ήταν μια σειρά οχυρωμάτων που κατασκευάστηκε κατά μήκος των Ελληνο-Βουλγαρικών συνόρων, με σκοπό να προστατέψει τη χώρα από Βουλγαρική εισβολή, μετά...

Η Γραμμή Μεταξά ήταν μια σειρά οχυρωμάτων που κατασκευάστηκε κατά μήκος των Ελληνο-Βουλγαρικών συνόρων, με σκοπό να προστατέψει τη χώρα από Βουλγαρική εισβολή, μετά τον επανεξοπλισμό της Βουλγαρίας. Ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του Ιωάννη Μεταξά. Ήταν κατασκευασμένη από τσιμέντο και ατσάλι και αποτελούνταν από στοές, χαρακώματα, παρατηρητήρια, πυροβολεία και οχυρά πολυβόλων.

Για τον φωτισμό διέθετε λάμπες λαδιού, ενώ ο εξαερισμός επιτυγχάνονταν με φυσικά και τεχνητά μέσα. Αποτελούνταν από 21 οχυρά, το μεγαλύτερο των οποίων ήταν το φρούριο Ρούπελ που κάλυπτε τα 6χλμ της γραμμής. Η κατασκευή του διήρκεσε 4 χρόνια και το κόστος της εκείνη την εποχή, έφτασε τα 100 εκατομμύρια δραχμές

Οχυρό Ρούπελ

Αρκετά χρόνια πριν το ξεκίνημα του πολέμου, το ήδη υπάρχον οχυρό Ρούπελ θεωρήθηκε εξαιρετικά αδύναμο για τη προστασία των συνόρων στη κεντρική Μακεδονία.

Στο www.cosmoteinsurance.gr, οι πελάτες μπορούν να συγκρίνουν τιμές και καλύψεις μέσα από μεγάλο εύρος ασφαλιστικών εταιριών

Γι αυτό, αποφασίστηκε η κατασκευή επιπλέον οχυρωματικών έργων, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη περιοχή, αλλά κατά μήκος ολόκληρης της βόρειας συνοριακής γραμμής της χώρας. Η κατασκευή ξεκίνησε το 1936 στη Κερκίνη. Η αρχική πρόθεση ήταν η γραμμή οχύρωσης να έφτανε μέχρι το Ορμένιο, στο βορειοανατολικότερο σημείο της Ελλάδας, ωστόσο, η έναρξη του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, διέκοψε τη συνέχιση του έργου. Εκείνη τη στιγμή, είχε μήκος 155 χιλιόμετρα και έφτανε μέχρι την Κομοτηνή. Από εκεί, επεκτείνονταν προς τα δυτικά, ακολουθώντας τα βουλγαρικά σύνορα, μέχρι και το όρος Μπέλες κοντά στα σύνορα της Γιουγκοσλαβίας

Κατά την έναρξη του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, υπερασπιζόταν από τις στρατιωτικές μονάδες της Ανατολικής Μακεδονίας, που περιλάμβαναν την 7η, 14η και 18η Μεραρχίες Πεζικού υπό τις διαταγές του Αντιστράτηγου Κωνσταντίνου Μπακόπουλου. Οι οχυρώσεις είχαν σχεδιαστεί για να διαθέτουν φρουρά 200.000 στρατιωτών, αλλά ο πραγματικός αριθμός ήταν περίπου 70.000. Ως αποτέλεσμα, η άμυνα της γραμμής είχε διαμοιραστεί

Αν και αναπόφευκτα η γραμμή διασπάστηκε από τους Γερμανούς κατά τη Μάχη της Γραμμής Μεταξά, αποδείχθηκε πολύ ισχυρότερη από ότι ήταν αναμενόμενο, προκαλώντας σοβαρές ζημιές στη γερμανική δύναμη. Η κατασκευή ήταν τόσο καλή, που τμήματά της διασώζονται μέχρι σήμερα. Κάποια από αυτά είναι ακόμα ενεργά και κάποια είναι ανοιχτά στο κοινό