Λέει ότι είναι επιστήμονας, αρχαιολόγος: Ο Ολλανδός Γιάνικ φαν Ρουκχούιζεν. Και «τα αποτελέσματα των ερευνών του δημοσιεύτηκαν στο American Journal of Archaeology και στην ολλανδική έκδοση του περιοδικού National Geographic». Και η Γιοσίν Μπλοκ, ομότιμη καθηγήτρια αρχαίων πολιτισμών του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης, υποστήριξε ότι η προσέγγιση του Ολλανδού αρχαιολόγου «θα προκαλέσει σεισμική δόνηση στην επιστημονική κοινότητα, καθώς δεν πρόκειται μόνο για τα ονόματα αυτά καθαυτά των ναών της Ακρόπολης αλλά συνολικά για την εικόνα που είχαμε σχετικά με τη λατρεία της Θεάς Αθηνάς».
Ο αρχαιολόγος ανακάλυψε, λέει, ότι ο Παρθενώνας, τον Δ’ π. Χ. αιώνα, δεν λεγόταν Παρθενώνας αλλά Εκατόμπεδο. Και ότι ο Πλούταρχος, τον Α’ αιώνα (μ. Χ.) αναφέρει την ονομασία «Εκατόμπεδος Παρθενών».
Τι λένε τα κείμενα;
Λένε ότι στα 570 π. Χ. ξεκίνησε να χτίζεται πάνω στην Ακρόπολη ένας ναός αφιερωμένος στην Αθηνά (ολοκληρώθηκε το 550 π. Χ., επί Πεισίστρατου). Ήταν καμωμένος από πωρόλιθο, είχε μήκος 100 πόδια και τον είπαν Εκατόμπεδο, σώζονται ακόμα τμήματα από τα θεμέλια του, ενώ, στο μουσείο της Ακρόπολης, εκτίθενται γλυπτά από τα αετώματά του.
Μετά τη νίκη στον Μαραθώνα (490 π. Χ.), οι Αθηναίοι θέλησαν να τον αντικαταστήσουν με μαρμάρινο. Δεν είχε ακόμα τελειώσει, όταν οι Πέρσες εισέβαλαν στην Αθήνα και τον κατέστρεψαν (480 π. Χ.). Ο τρίτος Παρθενώνας, αυτός της εποχής του Περικλή, ξεκίνησε να χτίζεται το 447 π. Χ., σε σχέδια του Ικτίνου, κάτω από την επίβλεψη του Καλλικράτη, και υλοποιήθηκε με τη συνεργασία των δυο τους. Η ανέγερσή του ολοκληρώθηκε το 438 π. Χ., οπότε, στα Μεγάλα Παναθήναια της χρονιάς εκείνης, τελέστηκαν τα εγκαίνιά του. Την πομπή των Μεγάλων Παναθηναίων, άλλωστε, αναπαριστάνουν τα γλυπτά της ζωφόρου που απλώνονται σε μήκος 160 μ. (με πλάτος περίπου ένα μέτρο) γύρω από τον σηκό, τον κύριο εσωτερικό χώρο του ναού.
Τουτέστιν, άλλο το Εκατόμπεδος και άλλος ο Παρθενώνας. Κι ανάμεσά τους, χρονικά, κτίστηκε κι άλλος ναός στον ίδιο τόπο. Κι όλα αυτά είναι γνωστά από τα τέλη του ΙΘ’ αιώνα. Ο αρχαιολόγος (!) θεωρεί ότι αληθινός Παρθενώνας είναι το Ερέχθειο. Που, όμως, ήταν αφιερωμένο στη λατρεία και της Αθηνάς αλλά και του Ποσειδώνα: Υπήρξε ολόκληρη πολιτική πλεκτάνη γύρω από το Ερέχθειο, ώσπου να αφιερωθεί στους δυο αντίπαλους θεούς, αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα.
Όσο για την άποψη της κυρίας σε σχέση με τη λατρεία της Αθηνάς, αυτά είναι γνωστά από τα μέσα του περασμένου αιώνα: Αρχικά (στη μυκηναϊκή εποχή), η Αθηνά ήταν θεά του δίκαιου πολέμου, με τον Άρη του άδικου.
(τελευταία ενημέρωση, 18.12.2019)
Αυτά.
Πώς έχασαν δισ. από το σορτάρισμα της Tesla
Finance Νοέ 24, 2024
Γιατί πέφτουν έξω οι δημοσκοπήσεις
Γιατί Νοέ 21, 2024