Youmag.gr
Ρομπότ παράδοσης φαγητού: Ανθρωπομορφικά, αλλά όχι φίλοι μας Ρομπότ παράδοσης φαγητού: Ανθρωπομορφικά, αλλά όχι φίλοι μας
Στους ηλιόλουστους δρόμους του Λος Άντζελες και τις πολυσύχναστες λεωφόρους της Ατλάντα, μια νέα γενιά κούριερ κάνει την εμφάνισή της: αυτόνομα ρομπότ παράδοσης φαγητού.... Ρομπότ παράδοσης φαγητού: Ανθρωπομορφικά, αλλά όχι φίλοι μας

Στους ηλιόλουστους δρόμους του Λος Άντζελες και τις πολυσύχναστες λεωφόρους της Ατλάντα, μια νέα γενιά κούριερ κάνει την εμφάνισή της: αυτόνομα ρομπότ παράδοσης φαγητού. Αυτά τα μικρά, τετράτροχα μηχανήματα, που μοιάζουν με «μεγάλα ψυγεία με ρόδες», είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες, χώρο αποθήκευσης για το μπουρίτο ή το μπέργκερ σας και, το πιο εντυπωσιακό, δύο φωτάκια LED που αναβοσβήνουν σαν εκφραστικά μάτια.

Επιπλέον, κάθε ρομπότ φέρει ανθρώπινο όνομα, όπως Κόρτνεϊ, ΝτεΆντρε, Όττο ή Κασίμ. Κατασκευασμένα από την Serve Robotics, μια εταιρεία που προέκυψε από την Postmates, αυτά τα ρομπότ συνεργάζονται με την Uber Eats για παραδόσεις μικρών αποστάσεων, συνήθως κάτω από ένα μίλι, κινούμενα στα πεζοδρόμια με ταχύτητα 6-10 χλμ/ώρα. Ξεκινώντας από το Λος Άντζελες πριν από έναν χρόνο και επεκτεινόμενα στην Ατλάντα τον Ιούνιο του 2025, παρουσιάζονται ως μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική στους ανθρώπους-διανομείς.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει ένας τίτλος του CNN, «δεν είναι φίλοι μας», αλλά μια κίνηση προς την αυτοματοποίηση που προτεραιοποιεί την εταιρική αποδοτικότητα έναντι της ανθρώπινης επαφής.

Η Ανθρωποποίηση: Μάτια, Ονόματα και Λίγη Προσωπικότητα

Με την πρώτη ματιά, αυτά τα ρομπότ φαίνονται σχεδόν συμπαθή. Τα «μάτια» τους αναβοσβήνουν αθώα καθώς διασχίζουν πεζοδρόμια και διασταυρώσεις, ενώ τα ονόματά τους, εμπνευσμένα από μια ποικιλία πολιτισμών, ενθαρρύνουν τους περαστικούς να τα αντιμετωπίζουν σαν οικεία πρόσωπα. «Αυτός είναι απλά ο Τζέφρι», ίσως πεις γελώντας, χαιρετώντας το σαν γείτονα.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Serve Robotics, Αλί Κασάνι, υποστηρίζει ότι ο σχεδιασμός αυτός προάγει την αποδοχή από το κοινό: τα ρομπότ εκπέμπουν ήπιους ήχους και σήματα για να προειδοποιούν για τις κινήσεις τους, ενώ τα μεγάλα τους μάτια δίνουν την εντύπωση αβλαβούς περιέργειας αντί για ψυχρή μηχανική παρουσία. Στο Δυτικό Χόλιγουντ του Λος Άντζελες, όπου έχουν γίνει πλέον συνηθισμένο θέαμα, οι ντόπιοι τα έχουν συνηθίσει, με κάποιους να ανεβάζουν βίντεο στο TikTok που δείχνουν τα ρομπότ να «χορεύουν» γύρω από εμπόδια ή να κολλάνε προσωρινά σε παρτέρια.

Η Στρατηγική Πίσω από την Εικόνα

Αυτή η φιλική εμφάνιση δεν είναι τυχαία—είναι μέρος μιας επιχειρηματικής στρατηγικής. Η Serve Robotics στοχεύει να μειώσει τον βανδαλισμό (παρά τις περιστασιακές επιθέσεις, όπως κλοπές ή κλωτσιές) και να διευκολύνει την έγκριση από τις αρχές σε περιοχές με έντονη πεζή κίνηση. Σύμφωνα με τον Κασάνι, στην Ατλάντα τα ρομπότ ολοκληρώνουν παραδόσεις σε μόλις 18 λεπτά κατά μέσο όρο για αποστάσεις κάτω από ένα μίλι, βοηθώντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης σε μια πόλη εξαρτημένη από τα αυτοκίνητα.

Με χρηματοδότηση από την Nvidia και αποτίμηση άνω του 1 δισ. δολαρίων μετά από πρόσφατη συγχώνευση SPAC, η Serve σχεδιάζει να επεκτείνει τον στόλο της σε 2.000 μονάδες έως το 2026, με κάθε ρομπότ να αποσβένεται σε λιγότερο από έναν χρόνο χάρη στο χαμηλό λειτουργικό κόστος—χωρίς μισθούς ή φιλοδωρήματα, μόνο ηλεκτρική ενέργεια και περιορισμένη απομακρυσμένη εποπτεία.

Οι Προκλήσεις: Τεχνικά Προβλήματα και Ανθρώπινη Εξάρτηση

Παρά την φιλική τους εμφάνιση, τα ρομπότ δεν είναι ακόμα τέλεια. Συχνά διστάζουν στις διασταυρώσεις, παρασύρονται σε παρτέρια ή παγώνουν σε περιοχές με εργοτάξια, απαιτώντας την παρέμβαση απομακρυσμένων χειριστών που τα καθοδηγούν μέσω εφαρμογών. Σε μια δοκιμή ενός μήνα, ένας παρατηρητής που παρήγγειλε φαγητό μέσω Uber Eats από κοντινές αποστάσεις δεν είδε ποτέ ρομπότ—μόνο ανθρώπους-διανομείς με ποδήλατα, αποδεικνύοντας ότι τα ρομπότ δεν είναι ακόμα αρκετά αξιόπιστα. Επιπλέον, η εξάρτηση από ανθρώπους-χειριστές αποκαλύπτει ότι η αυτοματοποίηση δεν είναι τόσο αυτόνομη όσο διαφημίζεται, ενώ η κλιμάκωση της λειτουργίας εγείρει ερωτήματα για την απόδοση σε ώρες αιχμής ή σε κακές καιρικές συνθήκες.

Κριτικές και Κοινωνικές Επιπτώσεις

Κριτικοί, όπως η δημοσιογράφος τεχνολογίας Λουίζ Ματσάκις και ο αναλυτής εργασιακών θεμάτων Όμαρ Σαχίντ, βλέπουν αυτά τα ρομπότ ως έναν «Δούρειο Ίππο» της εκμετάλλευσης. «Η ανθρωποποίηση σε κάνει πιο δεκτικό, αντί να δεις την πραγματικότητα: επενδυτές που εισβάλλουν ιδιωτικά σε κοινότητες ή χώρους εργασίας», έγραψε η Ματσάκις. Η Serve βασίζεται σε ένα μοντέλο όπου ένας άνθρωπος επιβλέπει πολλά ρομπότ, αλλά η κλιμάκωση αποκαλύπτει αδυναμίες.

Τα ρομπότ μειώνουν τις εκπομπές και τα ατυχήματα σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα, αλλά απειλούν θέσεις εργασίας χαμηλού εισοδήματος σε έναν κλάδο που ήδη υποφέρει από χαμηλές αποδοχές και εξουθένωση. Ένας σχολιαστής στο Slashdot ανέφερε χαρακτηριστικά ότι, εν μέσω συζητήσεων για ελάχιστο μισθό 15 δολαρίων, «ίσως αυτό να εξαλείψει τελικά το φιλοδώρημα», υπονοώντας πώς η αυτοματοποίηση παρακάμπτει την ανθρώπινη εργασία.

Μεγαλύτερες Συνέπειες: Ευκολία ή Εταιρική Υπέρβαση;

Η Serve δεν είναι μόνη—εταιρείες όπως η Starship Technologies και η Kiwibot αναπτύσσουν παρόμοια ρομπότ σε πανεπιστημιουπόλεις και προάστια παγκοσμίως. Ωστόσο, η φράση «δεν είναι φίλοι μας» αντικατοπτρίζει μια βαθύτερη ανησυχία: σε γειτονιές όπου το περπάτημα μέχρι το τοπικό μαγαζί είναι εφικτό, χρειαζόμαστε πραγματικά ρομπότ που γεμίζουν τα πεζοδρόμια;

Η επέκταση στην Ατλάντα παρουσιάστηκε ως λύση για την κυκλοφοριακή συμφόρηση, αλλά μοιάζει περισσότερο με πολυτελή καινοτομία—πιο αργή από τα ποδήλατα, πιο ακριβή στην ανάπτυξη και εξαρτημένη από τους ανθρώπους που υποτίθεται ότι αντικαθιστά. Εν τέλει, αυτά τα ρομπότ με τα ανθρωπομορφικά μάτια ενσαρκώνουν το δίλημμα της τεχνολογικής προόδου: υπόσχονται πιο πράσινες παραδόσεις χωρίς την ανάγκη διανομέων, αλλά με κόστος την απώλεια της ανθρώπινης επαφής που κάνει τις καθημερινές εργασίες λιγότερο μονότονες.