Η Waymo, η θυγατρική εταιρεία αυτόνομης οδήγησης της Alphabet, σημειώνει σημαντική πρόοδο στον τομέα των ρομποταξί, έχοντας φτάσει τα 100 εκατομμύρια μίλια πλήρως αυτόνομης οδήγησης χωρίς ανθρώπινο οδηγό, διπλασιάζοντας την απόσταση σε μόλις έξι μήνες. Ε
ν τω μεταξύ, η Tesla επεκτείνει τη δική της υπηρεσία ρομποταξί, ξεκινώντας από το Όστιν του Τέξας, αν και με περιορισμένη κλίμακα και με ανθρώπινους επιτηρητές στα οχήματα. Η κούρσα μεταξύ των δύο εταιρειών εντείνεται, με τη Waymo να διατηρεί σαφές προβάδισμα στην τεχνολογία και την εμβέλεια.
Επέκταση της Waymo
Η Waymo, που ξεκίνησε το 2009 ως πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της Google, λειτουργεί σήμερα εμπορικές υπηρεσίες ρομποταξί σε πόλεις όπως το Φοίνιξ, το Σαν Φρανσίσκο, το Λος Άντζελες, το Όστιν και την Ατλάντα, ενώ σχεδιάζει επέκταση σε Νέα Υόρκη, Ουάσινγκτον και Τόκιο. Μέχρι τον Μάιο του 2025, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει πάνω από 10 εκατομμύρια αυτόνομες διαδρομές, με 250.000 πληρωμένες διαδρομές την εβδομάδα. Η Waymo συνεργάζεται με την Uber σε πόλεις όπως το Όστιν και η Ατλάντα, επιτρέποντας στους χρήστες να καλούν τα ρομποταξί μέσω της εφαρμογής της Uber. Επιπλέον, η εταιρεία έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση 5,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για περαιτέρω επέκταση και συνεργάζεται με αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Hyundai και η Zeekr για τη δημιουργία πιο οικονομικών οχημάτων.reuters.comen.
Η προσέγγιση της Tesla
Η Tesla, υπό την ηγεσία του Έλον Μασκ, ξεκίνησε πρόσφατα μια περιορισμένη υπηρεσία ρομποταξί στο Όστιν, χρησιμοποιώντας περίπου δώδεκα οχήματα Model Y με ανθρώπινους επιτηρητές. Ο Μασκ έχει ανακοινώσει σχέδια για επέκταση στην περιοχή του Σαν Φρανσίσκο εντός δύο μηνών και σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ μέχρι το τέλος του 2025. Ωστόσο, η τεχνολογία της Tesla, που βασίζεται αποκλειστικά σε κάμερες αντί για lidar, έχει αντιμετωπίσει προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων προβλημάτων κυκλοφορίας και οδηγικών λαθών. Σε αντίθεση με τη Waymo, η υπηρεσία της Tesla δεν είναι πλήρως αυτόνομη, καθώς απαιτεί ανθρώπινη εποπτεία.
Πλεονεκτήματα και προκλήσεις της Waymo
Η Waymo διατηρεί ηγετική θέση χάρη στη μακροχρόνια εμπειρία της, με περισσότερα από 1.500 οχήματα και εβδομαδιαία κάλυψη άνω των δύο εκατομμυρίων μιλίων αυτόνομης οδήγησης. Η εταιρεία έχει επενδύσει σε προηγμένα συστήματα αισθητήρων και τεχνητής νοημοσύνης, μειώνοντας σημαντικά τα ατυχήματα σε σύγκριση με ανθρώπινους οδηγούς, σύμφωνα με μελέτες του 2025. Παράλληλα, αντιμετωπίζει προκλήσεις όπως το υψηλό κόστος των οχημάτων (100.000 δολάρια ανά όχημα Jaguar I-Pace) και τις αυστηρές κανονιστικές απαιτήσεις. Η Waymo σχεδιάζει να μειώσει το κόστος με τη χρήση νέων μοντέλων όπως το Hyundai Ioniq 5 και το Zeekr RT.
Ανταγωνισμός και μέλλον
Ενώ η Waymo προηγείται, ο ανταγωνισμός από την Tesla και άλλες εταιρείες, όπως η Zoox της Amazon, εντείνεται. Η Tesla στοχεύει σε χαμηλότερο κόστος οχημάτων, με τον Μασκ να ισχυρίζεται ότι τα ρομποταξί της θα κοστίζουν το 20-25% των οχημάτων της Waymo. Ωστόσο, η περιορισμένη κλίμακα και η έλλειψη πλήρως αυτόνομης λειτουργίας θέτουν την Tesla σε μειονεκτική θέση. Η Waymo, από την άλλη, εξετάζει τη δυνατότητα πώλησης αυτόνομων οχημάτων για προσωπική χρήση, με πιθανές συνεργασίες με την Toyota. Το μέλλον της αγοράς ρομποταξί, που εκτιμάται ότι μπορεί να φτάσει τα 5 τρισεκατομμύρια δολάρια, εξαρτάται από την ικανότητα των εταιρειών να μειώσουν το κόστος και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ρυθμιστικών αρχών και του κοινού.
Η Waymo ηγείται της κούρσας των ρομποταξί με σταθερή επέκταση και προηγμένη τεχνολογία, ενώ η Tesla προσπαθεί να καλύψει το χαμένο έδαφος με πιο φιλόδοξους στόχους αλλά λιγότερο ώριμη τεχνολογία. Η επιτυχία και των δύο εταιρειών θα κριθεί από την ικανότητά τους να αντιμετωπίσουν τεχνικές, κανονιστικές και οικονομικές προκλήσεις, καθώς η αυτόνομη οδήγηση γίνεται σταδιακά μέρος της καθημερινότητας.