Η Waymo, θυγατρική της Alphabet για την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων, έλαβε την πρώτη της άδεια για τη δοκιμή αυτόνομων οχημάτων στη Νέα Υόρκη, όπως ανακοινώθηκε στις 22 Αυγούστου 2025. Η εταιρεία ξεκίνησε αμέσως δοκιμές με έως οκτώ αυτόνομα οχήματα Jaguar I-Pace SUV σε περιοχές του Μανχάταν και του κέντρου του Μπρούκλιν, σύμφωνα με το Τμήμα Μεταφορών της πόλης (DOT).
Η κίνηση αυτή αποτελεί σημαντικό βήμα για την επέκταση της υπηρεσίας robotaxi της Waymo στη μεγαλύτερη και πιο πολυσύχναστη πόλη των ΗΠΑ, αν και συνοδεύεται από αυστηρούς κανονισμούς και μικτή υποδοχή από την τοπική κοινότητα.
Λεπτομέρειες της Δοκιμής
Η άδεια επιτρέπει στη Waymo να δοκιμάσει τα οχήματά της μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2025, με δυνατότητα παράτασης. Λόγω των αυστηρών κανονισμών της πολιτείας της Νέας Υόρκης, κάθε όχημα πρέπει να έχει εκπαιδευμένο χειριστή ασφαλείας πίσω από το τιμόνι, με τουλάχιστον το ένα χέρι στο τιμόνι ανά πάσα στιγμή. Τα οχήματα δεν μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες, καθώς απαιτείται ξεχωριστή άδεια από την Επιτροπή Ταξί και Λιμουζίνας της πόλης (TLC). Η Waymo υποχρεούται επίσης να συνεργάζεται στενά με το DOT, υποβάλλοντας τακτικές αναφορές δεδομένων και συντονιζόμενη με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, ενώ έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες άδειες από το Τμήμα Μηχανοκίνητων Οχημάτων της πολιτείας.
Προκλήσεις και Ιδιαιτερότητες της Νέας Υόρκης
Η Νέα Υόρκη παρουσιάζει μοναδικές προκλήσεις για τα αυτόνομα οχήματα λόγω της υψηλής πυκνότητας πληθυσμού, της έντονης κυκλοφορίας, των πεζών, των ποδηλατών, των διπλοπαρκαρισμένων οχημάτων και των συχνών κατασκευών στους δρόμους. Σε αντίθεση με τις πόλεις όπου η Waymo λειτουργεί ήδη, όπως το Σαν Φρανσίσκο, το Όστιν, το Φοίνιξ και το Λος Άντζελες, το οδικό δίκτυο της Νέας Υόρκης, με τις στενές γέφυρες και τις παλαιωμένες διατάξεις δρόμων, θεωρείται από τις πιο απαιτητικές αστικές περιοχές παγκοσμίως. Η Waymo έχει προετοιμαστεί για αυτές τις συνθήκες, έχοντας πραγματοποιήσει χαρτογράφηση της πόλης το 2021 με οχήματα Chrysler Pacifica και δοκιμές σε χειμερινές συνθήκες στο Μπάφαλο τον προηγούμενο χειμώνα.
Αντιδράσεις και Αντιρρήσεις
Η έγκριση της Waymo έχει προκαλέσει ανάμεικτες αντιδράσεις. Ο πρώην δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Bill de Blasio, εξέφρασε έντονες αντιρρήσεις σε ανάρτησή του στο X, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «πολύ κακή ιδέα» και υποστηρίζοντας ότι η Νέα Υόρκη δεν είναι κατάλληλη για αυτόνομα οχήματα λόγω της πολυπλοκότητας των δρόμων της. Ο Curtis Tate, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων στις Μεταφορές, προειδοποίησε ότι η δοκιμή αποτελεί βήμα προς την «εξάλειψη εκατοντάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας», κατηγορώντας την τεχνολογία ότι ευνοεί μόνο τις μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες. Ωστόσο, ο δήμαρχος Eric Adams και ο Επίτροπος του DOT, Ydanis Rodriguez, υποστηρίζουν ότι οι αυstrictοι κανονισμοί της πόλης διασφαλίζουν την ασφάλεια, τονίζοντας ότι η δοκιμή είναι «το πρώτο βήμα για να οδηγήσει η πόλη μας στον 21ο αιώνα».
Η Πορεία της Waymo και ο Ανταγωνισμός
Η Waymo, η οποία έχει ολοκληρώσει πάνω από 10 εκατομμύρια διαδρομές σε πέντε μεγάλες πόλεις των ΗΠΑ, θεωρείται πρωτοπόρος στον τομέα των robotaxi, με περισσότερα από 1.500 οχήματα να εξυπηρετούν πάνω από 250.000 διαδρομές εβδομαδιαίως. Η εταιρεία επεκτείνεται ταχύτατα, με δοκιμές στη Φιλαδέλφεια και σχέδια για εμπορική κυκλοφορία το 2026 σε πόλεις όπως το Ντάλας, η Ουάσινγκτον και το Μαϊάμι. Σε αντίθεση με την Tesla, η οποία βασίζεται κυρίως σε κάμερες για το σύστημα «Full Self-Driving», η Waymo χρησιμοποιεί συνδυασμό lidar, radar και καμερών, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς. Ενώ η Tesla ξεκίνησε περιορισμένες δοκιμές robotaxi στο Όστιν τον Ιούνιο του 2025, η Waymo φαίνεται να προηγείται στη Νέα Υόρκη, όπου ανταγωνιστές όπως η Cruise έχουν αντιμετωπίσει εμπόδια.
Μελλοντικές Προοπτικές
Η Waymo φιλοδοξεί να εισαγάγει πλήρως αυτόνομες υπηρεσίες robotaxi στη Νέα Υόρκη, αλλά αυτό απαιτεί αλλαγή του κρατικού νόμου, ο οποίος σήμερα απαγορεύει τη λειτουργία οχημάτων χωρίς ανθρώπινο χειριστή. Η εταιρεία προωθεί ενεργά νομοθετικές αλλαγές και συνεργάζεται με οργανισμούς όπως οι Mothers Against Drunk Driving και το Bronx Community College για να κερδίσει την υποστήριξη της κοινότητας. Παρά τις προκλήσεις, η Waymo βλέπει τη Νέα Υόρκη ως κρίσιμη αγορά λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητάς της, με τη δυνατότητα να καθορίσει το μέλλον της αστικής κινητικότητας.
Η έναρξη δοκιμών robotaxi της Waymo στη Νέα Υόρκη αποτελεί ορόσημο για την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, αλλά η πόλη παραμένει μακριά από μια πλήρη εμπορική κυκλοφορία. Με αυστηρούς κανονισμούς, κοινωνικές αντιδράσεις και τις μοναδικές προκλήσεις του αστικού της περιβάλλοντος, η Νέα Υόρκη δοκιμάζει τα όρια της τεχνολογίας της Waymo. Ωστόσο, η δέσμευση της εταιρείας για ασφάλεια και η σταδιακή της προσέγγιση την τοποθετούν ως πρωτοπόρο στον αγώνα για την κυριαρχία των robotaxi. Καθώς η Waymo συνεχίζει να συλλέγει δεδομένα και να βελτιώνει την τεχνολογία της, η επιτυχία της στη Νέα Υόρκη θα μπορούσε να διαμορφώσει το μέλλον της μεταφοράς στις μεγαλουπόλεις παγκοσμίως.