Youmag.gr
Η Volkswagen ανακοινώνει επανέναρξη προμήθειας τσιπ από τη Nexperia Η Volkswagen ανακοινώνει επανέναρξη προμήθειας τσιπ από τη Nexperia
Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος αυτοκινητοβιομήχανος της Ευρώπης, επιβεβαίωσε ότι οι προμήθειες τσιπ από την κινεζικής ιδιοκτησίας εταιρεία ημιαγωγών Nexperia έχουν επαναληφθεί μετά από διακοπή... Η Volkswagen ανακοινώνει επανέναρξη προμήθειας τσιπ από τη Nexperia

Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος αυτοκινητοβιομήχανος της Ευρώπης, επιβεβαίωσε ότι οι προμήθειες τσιπ από την κινεζικής ιδιοκτησίας εταιρεία ημιαγωγών Nexperia έχουν επαναληφθεί μετά από διακοπή ενός μήνα, χάρη σε συμφωνία ΗΠΑ-Κίνας. Ο Ralf Brandstätter, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της VW αρμόδιος για την Κίνα, δήλωσε στη γερμανική εφημερίδα Handelsblatt ότι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί οι πρώτες εξαγωγές και παραδόσεις προς την αυτοκινητοβιομηχανία.

Το ιστορικό της διακοπής

Η κρίση ξεκίνησε στις 30 Σεπτεμβρίου 2025, όταν η ολλανδική κυβέρνηση ανέλαβε τον έλεγχο της Nexperia – η οποία εδρεύει στην Ολλανδία αλλά ανήκει στην κινεζική Wingtech – επικαλούμενη ανησυχίες για διαρροή τεχνολογίας στο πλαίσιο του ευρύτερου εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-Κίνας. Ως αντίποινα, η Κίνα απαγόρευσε από τις 4 Οκτωβρίου τις εξαγωγές προϊόντων Nexperia, προκαλώντας έλλειψη σε βασικά τσιπ που χρησιμοποιούνται μαζικά σε αυτοκίνητα (π.χ. δίοδοι, τρανζίστορ). Η διακοπή απείλησε με στάσεις παραγωγής σε VW, BMW, Mercedes, Honda και άλλους, με προειδοποιήσεις για furlough εργαζομένων και μειωμένη παραγωγή.

Η συμφωνία και η επανεκκίνηση

Στις 6 Νοεμβρίου 2025, η Nexperia ανακοίνωσε ότι, βάσει αμερικανο-κινεζικής συμφωνίας, εξαιρείται από αμερικανικούς περιορισμούς εξαγωγών για ένα έτος. Η Κίνα ανταποκρίθηκε άμεσα, επιτρέποντας εξαγωγές κατά περίπτωση (case-by-case) για πολιτική χρήση. Ήδη από τις 7 Νοεμβρίου, προμηθευτές όπως η γερμανική Aumovio και η VW έλαβαν εγκρίσεις και παραδόσεις. Ο Brandstätter τόνισε ότι η παραγωγή στην Κίνα δεν επηρεάστηκε, αλλά η μακροπρόθεσμη σταθερότητα εξαρτάται από τις σχέσεις Ουάσινγκτον-Πεκίνου.

Αντίδραση της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η γερμανική κυβέρνηση χαιρέτισε την «αποκλιμάκωση», με τον Καγκελάριο Friedrich Merz να συζητά το θέμα με τον Ολλανδό πρωθυπουργό Dirk Schoof στο περιθώριο της COP30. Προμηθευτές όπως Valeo και Bosch είχαν βρει εναλλακτικά τσιπ για το 95% των προϊόντων τους, αλλά η επανεκκίνηση αποτρέπει μεγαλύτερη κρίση. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία (Honda, Nissan) ανέφερε επίσης βελτίωση.

Προοπτικές και κίνδυνοι

Παρά την ανακούφιση, η Volkswagen και άλλοι παραμένουν σε εγρήγορση: τα τσιπ Nexperia είναι φθηνά και μαζικά, αλλά η εναλλαγή προμηθευτών (π.χ. Infineon, NXP) απαιτεί χρόνο. Η Κίνα ζητά από την Ολλανδία να άρει τον έλεγχο της Nexperia, ενώ η ΕΕ πιέζει για μόνιμη λύση. Η κρίση υπογραμμίζει την ευθραυστότητα των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού σε γεωπολιτικές εντάσεις.

Η επανέναρξη των προμηθειών αποτρέπει άμεση καταστροφή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, που ήδη πλήττεται από δασμούς και ανταγωνισμό από Κίνα. Μέχρι τις 9 Νοεμβρίου 2025, οι εξαγωγές συνεχίζονται κανονικά για εγκεκριμένες περιπτώσεις.